Du behøver ikke være nyttig og snill for å fortjene å leve.
Livet er en gave du aldri kan miste
og du er fri til å gjøre hva du vil med det.
Om du blir dømt for dine valg av andre
vit at de dømmer seg selv like nådeløse.
Gud sa vi blir frelst, ikke av våre gjerninger, men av Hans nåde.
Det vi kaller godt er ikke det guddommelige, og det vi kaller ondt er ikke satanisk. Det guddommelige er hevet over slik svart-hvitt-tenkning. Det e'n synes er godt synes en annen er ondt og omvendt. Dessuten er alt i denne verden begge deler, mer eller mindre, som yin og yang i tao-symbolet. Gud har gitt oss frihet til å velge og dømmer derfor ikke.
Problemet vårt er ikke at vi kanskje velger feil (og tror vi risikerer å bli dømt av Gud og/eller mennesker), men at vi ikke er frie slik Gud har gitt oss mulighet til å være. Valget er mellom den frie vilje og den ufrie, ikke mellom godt og ondt. Den ufrie skjer når vi ikke er til stede i nuet, når vi handler av gammel vane, når vi tar valg av frykt for å skuffe andre, når vi reagerer på andres gjerninger og følelser, når vi tar tilflukt i en avhengighet eller risikere noe utenfor komfortsonen.
Unn deg selv og andre full frihet. Det er kjærligheten som vi alle er del av og som er blandt oss som lufta.
Livet er en gave du aldri kan miste
og du er fri til å gjøre hva du vil med det.
Om du blir dømt for dine valg av andre
vit at de dømmer seg selv like nådeløse.
Gud sa vi blir frelst, ikke av våre gjerninger, men av Hans nåde.
Problemet vårt er ikke at vi kanskje velger feil (og tror vi risikerer å bli dømt av Gud og/eller mennesker), men at vi ikke er frie slik Gud har gitt oss mulighet til å være. Valget er mellom den frie vilje og den ufrie, ikke mellom godt og ondt. Den ufrie skjer når vi ikke er til stede i nuet, når vi handler av gammel vane, når vi tar valg av frykt for å skuffe andre, når vi reagerer på andres gjerninger og følelser, når vi tar tilflukt i en avhengighet eller risikere noe utenfor komfortsonen.